lördag, maj 28, 2016

PMS, PMDS och menstruation!

Godkväll! Jag är riktigt oaktiv på bloggen nuförtiden, men det är för att bloggande och en påslagen dator är otroligt stressande ibland. Jag orkar helt enkelt med datorer och Internet lika mycket som tidigare. Nåja...

Hursomhelst, ikväll tänkte jag tala mer om menstruation. Eller mer exakt, jag ska tala lite om menstruation och mina problem med den. Den här veckan har varit jättejobbig. I torsdags kom min fyra dagars försenade menstruation äntligen, men dagarna innan mådde jag fruktansvärt dåligt. Jag led av PMS i flera dagar och hade ingen lust till någonting alls. Ikväll bestämde jag mig för att läsa på lite om PMS och olika symptom, vilket ledde mig till att hitta info diagnosen PMDS. Bokstäverna PMDS står för premenstruellt dysforiskt syndrom. I samma stund som jag började läsa på kring det så kände jag igen mycket på hur mina dagar var mellan förra lördagen till nu i torsdags. En kan känna sig konstant hungrig, uppsvullen, sötsugen, grinig, överkänslig, med mera, alltså allting som jag har känt i flera dagar. PMDS är en svårare version av PMS.

Jag känner många som lider av PMS, men inte lika många som lider av PMDS. Som sagt så hittade jag nu all info jag läste via Vårdguiden, som jag annars undviker. I vanliga fall så undviker jag att läsa saker på vårdsidor eftersom det lätt skrämmer upp mig, men i fall som dessa gör jag undantag. Att min menstruation är riktigt svår gör inte PMS:en/PMDS:en lättare att leva med. Mitt humör blir hemskt och jag hatar allting i världen. Min PMS/PMDS går alltid (eller åtminstone oftast) över när menstruationen kommer, men jag är ändå överkänsligare än vanligt och får svåra värker. Ja, kort sagt så är perioden förskräckligt jättejobbig!

Visst, alla med menstruation har väl jobbigheter med det i en form eller en annan, men några av oss är faktiskt bortom extrema. Det är väl det värsta med dessa extremare stunder; andras okunskap. Visst, jag vet att alla har problem med sin menstruation på ett sätt eller ett annat, men som sagt så är vissa individers situation mer extrem än andras. Min situation är en av de väldigt jättemycket extremare fallen. *suckar*

Skulle ni vilja läsa på mer kring PMS, menstruation eller PMDS? I så fall rekommenderar jag Vårdguiden, vilket jag annars aldrig gör. Läs och var med i diskussionen för att bryta tabun kring menstruation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar