torsdag, januari 21, 2016

Värmeljus och bästisbesök i vintermörkret!

Ja, återigen, vintern och kylan tar väldigt mycket energi från mig - det jag däremot verkligen älskar är mörkret. Där jag bor så blir det ju mörkt så snabbt och då är det ju så otroligt mysigt att dricka te och tända ljus. Jag har fler värmeljus än jag kan räkna och jag älskar dem verkligen. Ikväll skulle jag ha haft träff med Femifantasy, men av personliga skäl fick jag ställa in det. På söndag kommer vi dock att köra på som vanligt igen och kommer förhoppningsvis snart igång med allting. Fast aja, nu ska vi inte tala om det, för att följa Femifantasys resa så ska ni gå in på vår egna blogg på Nouws hemsida. Ikväll ska vi fokusera på vad som gjordes och talades om ikväll. Min bästis var på besök och vi hade jättetrevligt med en massa diskussioner. Bara mörker och värmeljus kan leda till oändliga diskussioner ibland, åtminstone mellan henne och mig.


Givetvis diskuterade vi ju också mer än så. Bland annat så hade vi en diskussion om feminism och vilka problem män kan drabbas av under patriarkatets styre. Som feminister är vi båda mer än villiga att diskutera problem som berör män i samhället, exempelvis att det anses "omanligt" att visa känslor eller våga tala om känslor. Även män kan våldtas och misshandlas, men det sker oftast av andra män, vilket ändå är ett stort problem som givetvis måste uppmärksammas mer. Sedan finns det ju givetvis också kvinnor som trakasserar män sexuellt, men det är ändå inte speciellt vanligt om vi tittar på hur många våldtäkter som begås av män. Detta är ju ett problem dock eftersom män sällan tas på allvar när de tar upp situationer där kvinnor har utsatt dem för något, men att gnälla om det så fort en kvinna berättar hur ofta hon har trakasserats av män kommer inte att hjälpa någon. För så är det faktiskt: så fort en kvinna nämner att hon blivit utsatt för sexuella övergrepp av en man så kommer det offerkoftor som skriker "Inte alla män". Ingen sa någonsin "alla män", men däremot alla KVINNOR! Så gott som alla kvinnor har blivit utsatta för någon form av sexuella övergrepp och det sker nästintill alltid av MÄN! När vi sedan tar upp det så tas vi sällan på allvar, istället så börjas det genast att tala om männens problem. Vi feminister är återigen mer än villiga att tala mer om problem som berör män och vi inser att de säkert är många, men ta INTE upp det när kvinnor vill ta plats.

Ja, jag vet att jag har tagit upp detta problem tidigare, det betyder inte att vi är klara med det ämnet. Dessa bilder har jag också delat tidigare, men de är riktigt relevanta till situationen här. Min lillasyster delade ett riktigt intressant inlägg som ni kan läsa om på Facebook. Läs det och ta till er vad som skrivs i inlägget.


Men ja, nu går vi vidare till nästa diskussion min bästis och jag hade - även om den var kort och ytlig: nämligen snön, mörkret och kylan. Idag har det inte varit så fruktansvärt kallt under dagen, men när solen går ner så blir det riktigt snabbt mycket kallt igen. Som jag har nämnt tidigare så är det ju dock mysigt med mörker och jag bor också i ett riktigt mysigt område som inte ligger en ordentligt lång bit från innerstan.

När våren och värmen återvänder så ska jag och min bästis äntligen börja ta långa, pratsamma promenader i området. Vårarna härute är troligen jättevackra eftersom det är så mycket natur häromkring. Våren är dessutom den årstid jag gillar mest efter hösten som är min favorit. Båda är mysiga på sina egna sätt. Våren är härlig för att man kan ta av sig vinterjackan, men ändå bära långärmade plagg utan att vare sig frysa ihjäl eller få värmeslag. Hösten är mysig för att alla jobbiga insekter minskar och för att de svala vindarna återvänder efter en lång, het sommar. Jag gillar inte när det är för kallt, men inte när det är för varmt heller. Lagom är bra, som man säger. Lite klyschigt, måhända, men det är ändå sant. Vilken årstid gillar ni bäst?

Nåja, det var allt för den här gången. Imorgon ska jag till Studiefrämjandet för ett studiebesök i deras centrala lokaler, vilket är på morgonen, så nu behöver jag stänga av datorn för att sedan sova. Jag bor en bra bit ifrån stan och har vänt på dygnet nu när jag har varit sysslolös, men jag är ändå riktigt trött just nu och måste därför få sova för att orka med morgondagen. Efter besöket hos Studiefrämjandet ska jag besöka en eventuell framtida manushjälpare för att diskutera manuset för Femifantasys kommande långfilm. Håll utkik efter information om det på Femifantasys blogg som finns länkad högre upp i inlägget. Godnatt, kära läsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar