torsdag, oktober 08, 2015

Egen tid!

God kväll, kära läsare. Jag vet att det måste ha blivit tråkigt att läsa om hur stressad och sliten jag har varit på sistone, så jag tänkte att vi skulle byta spår lite genom att gå in på det omdiskuterade ämnet "egen tid".

Jag ska vara ärlig. Ibland tycker jag att egen tid är trams, men långtifrån alltid. Jag anser att beställd egen tid är trams, men spontan egen tid är det inte. Alla människor är beroende av egen tid på ena eller andra sättet, vissa mer än andra. Det är inte konstigt egentligen, för ingen orkar vara social hela tiden. Jag är en av många som behöver ta sig tiden att ge sig själv mer egen tid, för jag har en dålig ovana att slita ut mig själv ibland. Som idag exempelvis. Idag har jag varit så himla trött att jag knappt har orkat med någonting alls. Mot kvällen drog jag mig till simhallen för att simma några varv, men det har varit allting jag har orkat med.

Nu undrar ni kanske även vad jag menar med "beställd" egen tid. Det är precis vad det låter som. Att man bestämmer sig för att man måste ha egen tid ett visst klockslag en viss dag, men istället springer ute och träffar en massa folk. Egentligen borde jag kanske inte kalla det för "beställd egen tid", jag kanske borde kalla det för "påhittad egen tid". För ja, även om det säkert och förhoppningsvis är ytterst ovanligt så finns det folk som ljugit om att ha egen tid för att avvisa andra. Jag har varit med om det miljontals gånger. Det är inte något fel med att vilja vara själv ibland, inte heller att vilja vara riktigt social, men det är inte roligt att bli avvisad för att vissa är otydliga med sin egna tid. Ibland vet jag också att en del får nog av det sociala för lätt, men inte talar om det och istället blir otrevliga mot sin omgivning, vilket inte heller är bra eller okej. Då är det bättre att säga att man behöver vara för sig själv för att man inte är i form för att vara social, det besparar alla involverade en massa besvär och onödigt jobbiga tankar eller frågor. Jag talar av erfarenhet.

Fast ja, som ovanskrivet så vet jag också att vissa behöver mer egen tid än de ger sig själva. Jag är som sagt en av dem. Idag har jag varit för mig på hemmaplan hela dagen och drog sedan till simhallen på egen hand, vilket var så skönt. Det var så skönt att simma en timme och sedan sätta mig i bastun. Det var så skönt att få vara helt ensam en stund och inte behöva ha en tanke på någon annan än mig själv. Obeskrivlig känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar